jak trafić do klientów i zwiększyć sprzedaż

Jak trafić do klientów i zwiększyć sprzedaż w firmie?

Jeśli tu trafiłeś, to prawdopodobnie prowadzisz własną działalność nie od dziś, jednak z jakiegoś powodu nie satysfakcjonuje Cię przychód jaki z niej osiągasz – może dlatego, że wiele od siebie wymagasz, a może dlatego, że faktycznie nie jest najlepiej. W obu tych przypadkach pomoże Ci ten artykuł, który wtajemniczy Cię w świat zagadnień z dziedziny marketingu, wskazując Ci różne drogi, które pozwolą lepiej trafić do klientów i zwiększyć sprzedaż w firmie którą zarządzasz.

O istnieniu wielu z nich z pewnością doskonale zdajesz sobie sprawę i to właśnie o tych najbardziej oczywistych zaczniemy, jeśli jednak nie jesteś „starym wyjadaczem”, to bez wątpienia natkniesz się tu na wiele ciekawych pomysłów i nabierzesz inspiracji do utworzenia nowych, przynoszących korzyści strategii reklamowych.

Pamiętaj, że gdyby wszystko przychodziło łatwo, każdy zarabiałby miliony – jeśli chcesz zarobić swój pierwszy, będzie kosztowało Cię to wiele pracy, potu, czasu, ale także pieniędzy, bowiem by w przyszłości zebrać plony, należy najpierw przygotować sobie pod to odpowiedni grunt.

Działaj, ale bądź cierpliwy i czekaj na swoje ziarno. Wykonuj kroki wspomagające rozwój na wielu płaszczyznach i nie ograniczaj się do wyłącznie jednej metody. Jeśli to możliwe zadbaj o to, aby Twoje kampanie reklamowe były przygotowane w taki sposób, byś mógł zbadać ich skuteczność, a będziesz wiedział które zabiegi warto będzie ponowić w przyszłości. Tymczasem, przejdźmy do rzeczy – zacznijmy jednak od samego początku.

Branding, czyli kreowanie wizerunku firmy

Czym jest branding? Za pewne zakładając firmę przynajmniej kilka razy natknąłeś się na to pojęcie. To tutaj wszystko się zaczyna, jednak w żadnym wypadku działania z nim związane nie kończą się w momencie zgłoszenia firmy do CEIDG. Zabiegi brandingowe mają na celu zarówno wykreowanie marki, czyli m.in. utworzenie nazwy, hasła reklamowego, czy logotypu, ale również podtrzymanie świadomości jej istnienia, tworząc jej pozytywny obraz i zdobywając zaufanie potencjalnych klientów.

Niezwykle ważne jest, aby przekaz reklamowy trafiał właśnie tam, gdzie celujesz – do ludzi, których potrzeby są powodem stworzenia przez Ciebie danej marki. Tylko w ten sposób możesz sprzedawać skutecznie. Wszystkie Twoje działania muszą mieć na uwadze kto ma być ich głównym odbiorcą, to zaś ma bezpośredni związek z tym jak powinien zostać przygotowany projekt graficzny i jak powinna zostać przeprowadzona kampania. Wszystko musi stanowić jednolitą, spójną całość.

Kiedy tak będzie, Twoje kampanie reklamowe będą sukcesywnie wkraczały w podświadomość odbiorców, którzy potrzebując danej usługi, czy produktu w pierwszej kolejności udadzą się właśnie do Ciebie – bo to właśnie Twoja firma istnieje w ich umysłach, kojarzy im się z daną potrzebą, a co więcej, dzięki temu, że grafik się wykazał, przywodzi na myśl pozytywne odczucia.

Jeśli nie jesteś pewien, czy robisz wszystko jak należy, to prawdopodobnie nie robisz i byłoby dobrze gdybyś zaczerpnął porady specjalistów. Dobrym do tego miejscem będzie agencja reklamowa, upewnij się jednak, że ma ona dobrą renomę. Bardzo pomocny może okazać się również audyt konkurencji, dzięki któremu będziesz mógł nie tyle wzorować się na rozwiązaniach konkurencji, co wprowadzić je w zupełnie nowej, lepszej, udoskonalonej odsłonie.

Marketing offline, czy online?

Co ważniejsze? Z pewnością wiele zależy od typu Twojej działalności, jednak zazwyczaj, by najefektywniej zwiększyć sprzedaż w firmie, lepiej jest uznać oba za równie istotne. Pozornie mogłoby się wydawać, że reklama internetowa jest lepsza bo może trafić do większej liczby odbiorców – tymczasem w przypadku wielu firm, to właśnie reklamy lokalne okazują się zyskiwać zainteresowanie największej liczby ludzi. Marketing zintegrowany, łączący w sobie obie płaszczyzny działania okazuje się być złotym środkiem.

Dopiero połączenie marketingu online z jego rzeczywistym odpowiednikiem zapewni Twojej firmie równomierny rozwój i najbardziej zadowalające efekty. W ten sposób zbierzesz wokół swojej firmy obszerną społeczność, a konkretnymi działaniami przyczynisz się nawet do wzrostu ich zaangażowania, zachęcając by na przykład włączyli się w życie Twojego facebooka. To wcale nie takie trudne jak może brzmieć, a szczególnie w przypadku grupy docelowej w postaci kobiet, które chętnie biorą udział w różnego typu konkursach.

Łącz Twoje działania w całość – ulotką przenoś odbiorców na portale społecznościowe, zaś mailingiem zachęcaj ich do udziału w kampaniach poza siecią – korzystaj również z adwordsów i/lub pozycjonowania organicznego, jednak nie zapomnij od czasu do czasu zainwestować w kolportaż ulotek, czy inny sposób na lokalną reklamę, jak na przykład billboard reklamowy, czy baner. Jeśli Twoje możliwości sięgają tak daleko, odpowiednio przygotowana reklama w radiu, magazynie, czy innym środku masowego przekazu również potrafi zdziałać cuda.

Grunt to nie skupiać się na wyłącznie jednym typie promocji.

Marketing szeptany – z czym to się je?

Jest to jeden z elementów marketingu online, jednak ze względu na swoją skuteczność, odgrywa na tyle istotną rolę, iż zasłużył sobie na oddzielną rubrykę. To z jego powodu żaden copywriter nigdy nie uwierzy w opinie przeczytaną w internecie, nie zmienia to jednak faktu, że większość ludzi nie ma pojęcia o istnieniu tego zjawiska, co czyni ich podatnymi na działanie „szeptanek”. Czym jednak tak właściwie one są i na czym polegają?

Niejednokrotnie szukając informacji na dany temat posiłkujemy się forami. To właśnie tam możemy natknąć się na masę, często bardzo zróżnicowanych opinii, wyrażanych przez ludzi o większym, jak i mniejszym zasobie wiedzy w danej kategorii. Wyobraźmy sobie, że któryś z z użytkowników portalu o tematyce modowej pisze post:

„Hej dziewczyny, szukam jakichś fajnych sklepów z odzieżą streetwearową, z jakich korzystacie? Mogą być internetowe.”

– jeśli to Twoja branża, to idealna okazja na pozyskanie klienta! Wystarczy kilka pozytywnych, brzmiących wiarygodnie słów i link. Wierz lub nie, ale tego typu działania zadziwiająco często przynoszą pożądany skutek.

Ważne, by operować różnymi nickami i wypowiadać się przede wszystkim na godnych polecenia forach tematycznych. Poświęcając na to chociaż kilka godzin miesięcznie, nie tylko zwiększysz sprzedaż w firmie, ale zadbasz o dobry wizerunek Twojej marki. Poza tym, bardzo często ludzie wpisują w wyszukiwarki frazy typu:

Jaką drukarnię wybrać” albo „skąd zamawiać..

i okazuje się, że pierwszymi propozycjami są właśnie fora – przekonujące, czyż nie? Kto wie czy Twojego posta nie ujrzą w ciągu miesiąca setki osób.

Blogi firmowe i o tym jak ich nie prowadzić.

Wysokiej jakości, tematyczny blog potrafi dać niezłego kopa jeśli chodzi o widoczność strony w wyszukiwarkach, a z czasem, o ile jest prowadzony regularnie i sumiennie, może stać się samoistnie funkcjonującym narzędziem do interakcji z klientami. Nie jedna firma po założeniu bloga przecierała oczy ze zdumienia, że jej zaplecze SEO ma ruch większy niż strona macierzysta, a ludzie samodzielnie podejmują dyskusję w komentarzach pod artykułami. Brzmi dość abstrakcyjnie, a jednak jest to możliwe do osiągnięcia.

Podłączenie pod domenę bloga staje się coraz częściej praktykowanym zabiegiem, równie często jednak zapał „pisarzy” spada po napisaniu kilku, krótkich tekstów, a aby to miało sens nie można sobie pozwolić na tego typu przestoje. Roboty wyszukiwarek bardzo doceniają strony, których zawartość jest regularnie wzbogacana o nowe treści. Samo postawienie strony i zostawienie jej samej sobie nie przyniesie zbyt wielu korzyści, a zamiast tego okaże się tylko niepotrzebną stratą czasu. Systematyczność to podstawa.

Gadżety reklamowe dla klientów.

To, że klienci cieszą się gdy otrzymują gadżety reklamowe w formie upominków to żadna tajemnica i nie trzeba mieć absolutnie żadnej wiedzy z dziedziny marketingu by o tym wiedzieć. Warto jednak wyjaśnić dlaczego to tobie opłaca się wydać nieco pieniędzy, by ich obdarować – gdzie korzyść? Dlaczego często, jednak nie koniecznie zawsze warto przeznaczyć na to cześć budżetu i w jaki sposób ma się to opłacać?

Wróćmy nieco do tematu brandingu.

Kiedy twój kontrahent robi zakupy w Twoim sklepie, a Ty dajesz mu kilka użytecznych gratisów w postaci kubków, kalendarzy, czy notesów, nie tylko sprawiasz że z biegiem czasu poczuje on silniejszą więź z Twoją firmą i zostanie jej stałym klientem, ale również iż osoby odwiedzające jego biuro, podświadomie lub nie, natykając się na Twoje logo na gadżetach oswoją się z istnieniem Twojej firmy, a Ty w jakimś stopniu zwiększysz ich przychylność wobec niej.

Najbardziej korzystną sytuacją jaką możemy sobie wyobrazić jest wręczenie klientowi przez pracownika Twojego kontrahenta kartki z notesu reklamowego z firmowym zadrukiem, w którego stopce widnieją Twoje dane kontaktowe. Wydaje się to być realny scenariusz, czyż nie?

Już to czyni te zabiegi „grą wartą świeczki” – efekty mogą być widoczne dopiero w dalekiej przyszłości i prawdopodobnie nigdy nie dowiemy się, że klient został pozyskany w tenże sposób, jednak jak już wspomniałem, by zwiększyć sprzedaż w firmie, warto jest działać na tak wielu płaszczyznach jak to możliwe. Trzeba pogodzić się z tym, że bez pracy nie ma kołaczy, a bez inwestycji w reklamę nie tyle stoi się w miejscu, co cofa w rozwoju.